14 april, 2008

Överskuldsatt och utsatt…

Posted in arbete, bloggar, ekonomi, internet, politik, tankar tagged , , , , , , den 7:19 e m av ZeeJay

Läste Kent Karlssons debatt artikel i aftonbladet… Vad han skriver är inte så viktigt i sig i just det här sammanhanget utan kan sammanfattas ganska enkelt: Situationen för honomoch många andra överskuldsatta är i välfärdslandet sverige ohållbart. Kent har dock en förhoppning, en förhoppning om att människor i denna utsatta borde kunna få hjälp någonstans ifrån, ett konstruktivt förslag är en statlig kreditgarantifond. Det som blir riktigt spännande är de kommentarer som är som skrivits i bloggar, Om vi börjar med Pitbull Quen så håller hon inte alls med Kent, detta eftersom hon själv nästan hamnat hos fogden en gång men lyckats hålla reda på sin egen post och skickat tillbak saker hon beställt och inte velat ha. Till denna trevliga lilla pitbull vill jag bara säga att man blir inte överskuldsatt genom att hamna hos fogden en gång. Överskuldsatt innebär att man hamnat i en situation som man inte kan ta sig ur. Det är inte tal om att ett pucko inte fattat telefonräkningen borde betalas…

Vidare för en titt in på *me*’s blogg, vilket bara ledde till önskan om att folk kunde skriva lite mer välformulerade inlägg…

Sen kommer vi till något riktigt intressant, fru turesson, hon tycker att alla ska ha en buffert och kunna ta en inkomstminskning på 30%. Själv är hon outbildad, lågavlönad vårdarbetare. Eftersom hon uppenbarligen har samma utbildning och jobb som min fru så undrar jag alvarligt om hon kan leva upp till påståendet om att hon själv utan problem klarar en löneminsking på 35%. Detta leder till en liten matematisk uträkning:

Fru Turesson borde tjäna ungeför 14.000 efter skatt, om hon har erfarenhet och jobbar obekväma tider. Hon säger sig ha avbetalningar på lån och saker… så låt oss se hur stora dom avbetalningarna kan vara om hon ändå ska klara sig på 35% av lönen…  vilket är 9.100 efterskatt…

Vi antar att hon INTE bor i en etta med kokvrå utan att hon har lite standard och i alla fall sitter med tvåa…  hyreskostnad ca 3000 i en medelstor stad… kvar: 6.100.

Även fru turesson bör äta och duscha och allt annat… enligt KFM och SOC (och dom räknar lågt) ska en person ha dryga 4000 för detta… kvar har vi en fin summa på 2.000.

El ingår inte i denna siffra så vi får slänga på ytterligare en 500 hundring i månaden, snällt räknat… kvar är 1.500

Vi utgår från att vår kära fru inte har någon bil, eller en väldigt billig en.. men hon bör åka buss nån gång i bland.. kanske en hundring i månaden? kvar: 1.400

Vi VET att hon har internet anslutning.. vilket borde medföra telefon… kvar? nånstans runt en tusing…

På det slänger vi en TV-licens.. för alla hederliga människor betalar TV-licens… en dryg hundring i månaden.. kvar: 900 spänn…

Facket? kanske…

Så för att vara säker på att  hon kan klara en inkomstminskning på 35% så har alltså vår kära fru en månatlig utgift för lån och avbetalningar på saker och ting någonstans mellan 5 och 9 hundra… det är ju kanon för henne…

men hon kan ändå inte på något sätt sätta sig in i en överskuldskatts situation…

För att återgå till kärnan i det hela… en statlig kreditgarantifond…

Det är inte på något sätt en önskan om att staten ska betala skulder åt folk. det gör det redan genom skuldsanering och Soc…

En statlig kredigaranti skulle hjälpa överkuldskatta att reda ut situationen på ett sätt som inte gagnar alla… Om någon inte betalar blir inte deras skulder automatiskt betalade av staten och försvinner. Dom blir i stället skyldiga staten en massa pengar. vilket kan drivas in lika hårt som om inte hårdare än de gammla skulderna.

Men här finns en möjlighet att slippa ett hundratal avgifter på 700 kronor varje år vilket i dag drabbar en massa överskuldsatta.

Sen att folk hävdar att staten inte ska hjälpa folk som försatt sig i situationen själva, här vill jag påpeka två saker:

1. Alla överskuldsatta har inte satt sig i situationen själva, vissa upptäcker den dag dom blir myndiga att deras föräldrar har sett till att dom är överskuldsatta redan från början, vissa blir rent ut sagt lurade av ”nära och kära” till att överskuldsätta sig, vissa drabbas av stora motgångar vilket får en dominoeffekt…

2. Staten betalar BIDRAG till folk som satt sig i konstiga situationer frivilligt hela tiden, brottslingar som lever på skattepengar, sjukersättning till folk som orsakat skadan själva, statsministrar som blir bortvalda… alla lever dom på våra skattepengar… och där är det inte frågan om lån, där är det bidrag.

Ok, dags för er att börja klaga på mig… jag kan ta det så bring it on….

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

22 kommentarer »

  1. Tony said,

    Mycket bra skrivet, Zeejay!

    För de som inte är insatta i problematiken så ser det säkert ut som att överskuldsatta endast är en gruppering här i samhället som är ute efter att leva på bidrag och skiter i att betala sina räkningar.

    Som du säger så är det inte alls alla som själva försatt sig i situationen, utan det kan bero på händelser som man inte haft en möjlighet att förutse.

    Kan nog också tänka mig att en hel del av de som skriver nedsättande kommentarer om bla överskuldsatta inte själva lever ett så glamouröst liv!
    Jag misstänker att många av dessa skriver dessa kommentarer för att dom själva mår väldigt dåligt egentligen.
    För som alla vet så, om man mår dåligt brukar det kännas lite bättre att få klaga på någon annans åsikter och leverne, och det är just det som säkert många egentligen gör.
    Man vill helt enkelt framstå själv som så lyckad och framgångsrik.

  2. yanella said,

    tack för ett bra inlägg i en helt galen debatt. Jag kan inte förstå att människor kan ha så lite empati som vissa individer tydligt visar när de skriver att ”folk får skylla sig själva”! Det ligger ingen som helst behållning i att människor ska må så dåligt att de går in i väggen för att de inte kan betala av sina skulder. Jag minns för några år sen en familjefar som tog sitt liv eftersom han inte orkade pressen från fogden. Vad tjänar samhället på det?

    Jag håller med förra skribenten, ”mår man själv dåligt är det lättare att klaga på någon annan”.

  3. Lasse Berg said,

    Fy F-N vad bra skrivet. Blir djupt imponerad, önskar att jag hade denna ådra i kroppen för att uttrycka vad jag tänker! På dom igen, det behövs.

    Lasse

  4. Nisse said,

    Zeejay,

    Tack för en detaljerad artikel. Du har lyckats visa vad du tycker och ger trevliga exempel.

    Tyvärr kan jag inte hålla med dig. Dina uträkningar är missvisande och du tar inte hänsyn till att om man lever på existensminimum så skall man faktiskt avstå från saker. Trots allt är det man själv (eller i vissa fall föräldrarna vilket i sig är diskutabelt) som satt en i den sitsen man sitter i.

    “Överskuldsatt innebär att man hamnat i en situation som man inte kan ta sig ur. Det är inte tal om att ett pucko inte fattat telefonräkningen borde betalas…” Vad är det istället tal om? Det måste alltid börja någonstans, ingen normal människa kan på en natt få skulder på höga tiotusental som är omöjliga att betala utan att ha en aning om vad de sysslar med.

    “Sen kommer vi till något riktigt intressant, fru turesson, hon tycker att alla ska ha en buffert och kunna ta en inkomstminskning på 30%. Själv är hon outbildad, lågavlönad vårdarbetare. Eftersom hon uppenbarligen har samma utbildning och jobb som min fru så undrar jag alvarligt om hon kan leva upp till påståendet om att hon själv utan problem klarar en löneminsking på 35%. Detta leder till en liten matematisk uträkning:” Då jag själv är outbildad och lågavlönad tyckte jag denna tankeställning var intressant och såg fram emot en bra och korrekt uträkning. När jag läste igenom vad du skrivit senare i artikeln fann jag att så inte var fallet.

    “Fru Turesson borde tjäna ungeför 14.000 efter skatt, om hon har erfarenhet och jobbar obekväma tider. Hon säger sig ha avbetalningar på lån och saker… så låt oss se hur stora dom avbetalningarna kan vara om hon ändå ska klara sig på 35% av lönen… vilket är 9.100 efterskatt…” När jag var ‘färsk’ från gymnasiet och inte hade någon form av arbetslivserfarenhet eller högre utbildning hade jag ca 12.000 kr i månaden plus lite extra för ob-tillägg före skatt (minimilön). Jag fick ut ca 9000 kr i månaden efter skatt. Jag hade också köpt en lägenhet på vilken jag betalade av. Samtidigt betalade jag av diverse andra skulder. Summan av kardemumman var att jag betalade ganska precis lika mycket i månaden till hyra/lån som mina studerande vänner gjorde. Innan jag fortsätter vill jag påstå att jag klarade mig utmärkt och dessutom hade pengar över varje månad på grund av att jag levde på nästintill existensminimum.

    “Vi antar att hon INTE bor i en etta med kokvrå utan att hon har lite standard och i alla fall sitter med tvåa… hyreskostnad ca 3000 i en medelstor stad… kvar: 6.100.” Till att börja med vill jag påpeka att om man lever på gränsen till att inte klara av sina skulder så har man inte lyxen att bestämma hur dyrt man vill bo. En etta hade varit fullt tillräcklig för Turesson i ditt exempel och då hade hon säkerligen kunnat klara sig på ca 2000 kr beroende i vilket område hon hade valt att bosätta sig i (återigen har man inte lyxen att bestämma själv om man inte har råd). Min egen hyra var ca 2000 kr och jag bodde i en 1a med kokvrå i storstad. I ditt exempel har Turesson 6.100 kr kvar. I mitt exempel har jag 7.100 kr kvar.

    “Även fru turesson bör äta och duscha och allt annat… enligt KFM och SOC (och dom räknar lågt) ska en person ha dryga 4000 för detta… kvar har vi en fin summa på 2.000.” 6.100-4.000 inte 2.000 utan snarare 2.100 vilket är en stor skillnad om man lever på existensminimum. Om man räknar med hyran på en 1a istället för din 2a så hade man nu haft 3.100 kr kvar.

    “El ingår inte i denna siffra så vi får slänga på ytterligare en 500 hundring i månaden, snällt räknat… kvar är 1.500″ Är det möjligt att få sin elräkning till 500 kr i månaden om man har en 1a/2a? Min nuvarande elräkning (1a med en person) är 954 kr. I kvartalet. Det låter som att Turesson i ditt exempel borde se över vilket elbolag hon använder sig av? Mitt exempel ger 318 kr i månadskostnad för el. Kvar i ditt exempel 1.500 kr; och i mitt: 2.782 kr.

    “Vi utgår från att vår kära fru inte har någon bil, eller en väldigt billig en.. men hon bör åka buss nån gång i bland.. kanske en hundring i månaden? kvar: 1.400″ Ett busskort på flera zoner kostar ungefär 500 kr. Jag känner även en flerbarnsmamma som för att få ekonomin att gå ihop kombinerar sin vecko-träning med sin färd till jobbet (på cykel) och därmed sparar in samtliga kostnader förutom kanske 50 kr för ett och annat kedjebyte/trasigt däck en gång vart annat år. Värt att tillägga är att hon har ca 1,5 h väg till jobbet med cykel. Detta cyklar hon 2x om dagen för att få ekonomin att gå ihop. Om man räknar med busskortet blir det 2.283 kr kvar. Om man räknar med cykeln blir det ca 2.732 kr.

    “Vi VET att hon har internet anslutning.. vilket borde medföra telefon… kvar? nånstans runt en tusing…” Telefon är en lyx. Du behöver inte telefon. Internet är en lyx men du kan säkerligen spara lite pengar genom att ha en interne-bank så vi räknar med ca 200 kr (billig men halvslö uppkoppling) i månaden. Nu ligger vi någonstans mellan 2.083 – 2.532 kr kvar i månaden.

    “På det slänger vi en TV-licens.. för alla hederliga människor betalar TV-licens… en dryg hundring i månaden.. kvar: 900 spänn…” TV är en lyx så alltså behöver hon inte betala någon TV-licens. Jag hade själv ingen TV då jag inte tyckte jag hade råd med den (det finns gott om gratistidningar). Vi bortser från TV-licens. Kvar: någonstans mellan 2.083 – 2.532 kr kvar i månaden.

    Själv har jag svårt att se hur 2.000 kr i månaden inte räcker till fackets kostnad (egentligen kanske det räcker med a-kassan?).

    Rätta mig gärna om jag har fel men jag har svårt att se hur hon inte skulle kunna klara av ekonomin. Jag gjorde det och klarar fortfarande av mina skulder utan problem. Visserligen med en något högre inkomst men under den tiden jag tvingade mig själv att leva så billigt som möjligt sparade ihop ca 20.000 kr vilket inte är helt fel!

    “Det är inte på något sätt en önskan om att staten ska betala skulder åt folk. det gör det redan genom skuldsanering och Soc…”

    “En statlig kredigaranti skulle hjälpa överkuldskatta att reda ut situationen på ett sätt som inte gagnar alla… Om någon inte betalar blir inte deras skulder automatiskt betalade av staten och försvinner. Dom blir i stället skyldiga staten en massa pengar. vilket kan drivas in lika hårt som om inte hårdare än de gammla skulderna.”

    “Men här finns en möjlighet att slippa ett hundratal avgifter på 700 kronor varje år vilket i dag drabbar en massa överskuldsatta.” I dessa tre ovanstående citat säger du emot dig själv. Först påstår du att det inte är en önskan att staten ska betala skulder åt folk och sedan påstår du att staten skall ge personer med svåra ekonomiska situationer kredit vilket i sig kan betyda att de aldrig får in pengarna (övriga skattebetalare får betala).

    “1. Alla överskuldsatta har inte satt sig i situationen själva, vissa upptäcker den dag dom blir myndiga att deras föräldrar har sett till att dom är överskuldsatta redan från början, vissa blir rent ut sagt lurade av “nära och kära” till att överskuldsätta sig, vissa drabbas av stora motgångar vilket får en dominoeffekt…

    2. Staten betalar BIDRAG till folk som satt sig i konstiga situationer frivilligt hela tiden, brottslingar som lever på skattepengar, sjukersättning till folk som orsakat skadan själva, statsministrar som blir bortvalda… alla lever dom på våra skattepengar… och där är det inte frågan om lån, där är det bidrag.”

    I fallet där föräldrarna är boven är det givetvis tragiskt att sådant kan hända och lagen borde i sådana fall ses över så att det inte går att skriva vad som hellst på sina barn. Att bli lurad av nära och kära som du säger är helt och hållet ens eget ansvar, sunt förnuft. Låna inte pengar till folk. Investera inte pengar i affärer som “garanterat lyckas med vinst”. Stora motgångar kan hända alla men man måste fråga sig om alla gör allt de kan för att inte hamna i rävsaxen. Staten betalar för att brottslingar skall sitta i fängelse (rehabilitering). Sjukersättning för folk som skadat sig själva (bl.a.) är redan finansierat med skattemedel och finns till för att vem som hellst som är med om en olycka med följd att de inte kan arbeta/behöver hjälpmedel ska få den hjälp de behöver. I skatten ingår även pengar till skolor men det kanske vi skall slopa? Då blir det ju billigare för de med höga skulder eftersom de inte behöver betala avgift för att folk skall gå i skolan när de själva inte gör det. Gällande statsministrar och övriga ministrars ‘bidrag’ kan det viss tyckas att det är lite att ta i. Dock har de en väldigt ansträngande sits, de skall vara tillgängliga dygnet runt utan tillstymmelse till fritid om så skulle behövas. Att vara minister är dessutom ett väldigt stressigt jobb med höga påfrestningar på psyket då man måste möta fattiga/rika och ta emot skit från både höger och vänster samtidigt som man försöker göra alla glada (underförstått, så man kan bli omvald). Därmed inte sagt att jag tycker siffrorna är rätt men jag kan förstå VDs/ministrar med höga löner.
    Min slutkläm är helt enkelt: Jag tycker du har fel, dina uträkningar stämmer inte och du tar inte hänsyn till vad existensminimum egentligen är utan istället tycker du att samhället skall finansiera en ny sorts brottslighet – att ta lån utan avsikt att betala tillbaka.

    ___________________________-
    Svar från ZeeJay:

    Att du inte håller med är helt ok. Men jag tror vi måste klargöra en del saker här…

    1. exemplet med fru turesson bygger denna personens eget inlägg i sin egna blogg om att ALLA människor ska kunna klara en löneminskning med 35%… i min värld är det inte många som klarar det… Det jag vill visa med min lilla uträkning är att för att leva ett ”svenssonliv” och ändå klara en minskning av inkomsterna med 35% måste denna fru tureson ha någon annan typ av försörjning än sin påstådda lön som outbildad och lågavlönad vårdpersonal.

    2. Du säger i slutet att VD:ar och ministrar ska ha höga löner, och ja, det håller jag med om… men att fortsätta betala lön i 25 år efter att dom slutat på sina ministerposter det ÄR att ge bidrag för en situation dom försatt sig själva i…

    3. En kreditgaranti är INTE ett bidrag. Det är det ni måste inse. Skulderna försvinner inte, skulderna finns kvar. Om du går i borgen för ett lån din son tar inte fan ser du det som att du ger honom ett bidrag?? Kreditgarantin ett borgensåtagande, som inte ens behöver drabba borgensmannen i detta fallet, garantin kan vara av sådant slag att indrivning garanteras, att skulden ses som prioriterat mål hos fogden eller andra lösningar.

    4. ”stänga skolorna eftersom överskuldsatta inte går i dom..” eller vad du skrev… VA? många överskuldsatta pluggar på rätt bra… Jag kan ge ett par exempel på personer i min direkta närhet som jobbar heltid, pluggar heltid, jobbar lite extra på helgerna och samtidigt lever långt under existensminimum för att reda ut sin skuldsituation.

    5. Problemet är INTE att folk har förfallna skulder på allt i från några hundratusen till några miljoner. Problemet är att det svenska samhället ser till att folk i den situationen stannar kvar i den.
    En av de personer jag nämnde i förra punkten betalar varje månad av ca 30.000 på sina skulder. under 2007 växte den totala skulden ändå med 7.000 kr. och NEJ det är inte nya skulder…

    Eftersom vissa skulder kan ticka iväg med ränta och avgifter på flera 1000% per år så blir det så gott som omöjligt att hinna ifatt.

    6. De exempel jag gav på nära och kära som sätter andra i skuldfällan är just de värsta, bara för att visa att inte alla skuldsatta sätter sig i situationen frivilligt.
    De vanligaste orsakerna är sjukdom, arbetslöshet eller konkurs… konkurs är väll diskutabelt om man kan se det som självorsakat eller inte, men med tanke på de enorma kostnader det ibland drar med sig och som i många fall är helt oförutsägbara så vill jag hävda att det inte är självorsakat.
    /zeejay

  5. maria said,

    jag läste ditt inlägg och blev så glad, jag är nu 48 r men har uppfostrat 3 barn med små medel, jagahr jobbat natt så mkt jag kunde när barnen var små. sen plötsligt vill kommunen bara ha utbildad personal( böejan på 80.talet) jag fick ingen utbildning genom AF utan fickta lån ,men jag jobbar fortfarande som undeskltersköterska ( som jag oxå fått tagit lån till ), så kontentan är att jag har 2 DYRA utbildningar och STUDIELÅN på ca 250 tusen som jag ALDRIG kan betala, men det fogden gör är att ta ALLT, det spelar ingen roll om jag tjänar 15 eller 20 tusen Före skatt det jag får ut är 8000:-

    jätte roligt när det blir jul eller födelsedagar

    Mallla

  6. Michael said,

    Lever själv på socialbidrag i dagsläget av diverse orsaker. Är blott 24 år gammal och gick ur gymnasiet för 4 år sen. Har haft diverse praktik-arbeten under min arbetslöshet, men inga fasta anställningar. Har förgäves försökt jobba upp mina betyg för att komma in på högskola då jag sökt och sökt och sökt efter jobb som jag känner mig utbildad och/eller kvalificerad för utan att få en enda anställning hittills. Är nu hoppful på att eventuellt komma in på högskola till hösten och hoppas på att utbildningen ska leda till nånting fast därefter.

    Har på Socialens begäran varit i kontakt med Komvux/CSN för att jobba upp mina betyg som inte vart 100%-igt bra och har därmed hamnat med diverse skulder som då gått till Kronofogden. Jag kan inte betala av mina skulder till CSN pga min inkomst via Socialbidraget. Jag skulle tycka det vore jätteskönt om jag kunde på något vis ta ett lån, betala av alla mina skulder rakt upp och ner och sedan endast hamna med att skuld till EN källa istället för flera olika. Sätta upp en återbetalningsplan inom rimlig tid, samt en fast minimum summa per månad. I exemplet ovan med 14000 efter skatt, varav 35% till staten (4500-5000kr) är lite väl drastiskt, men för en sån som mig skulle jag kunna tänka mig minst 500kr i månaden att betala av skulder. Folk som har jobb skulle nog kunna minst klara av 1000kr i månaden. Kanske tar en stund att betala av lånet, men det blir iallafall gjort.

    Har under dom senaste åren haft diverse medicinska besvär bl.a klinisk depression orsakat utav mobbning i skolan under min ungdom samt andra faktorer i mitt liv. Och med allt tryckande från ovan (Staten, socialen, Kronofogden m.fl) så blir inte mitt liv direkt bättre. Är nu hoppfull om att jag är på rätt spår ut ur träsket och gör mitt bästa för att åtgärda mina ekonomiska och medicinska problem. Det är inte lätt att ha egen lägenhet, diverse räkningar, mat, kläder, gärna Internet m.m och samtidigt ha råd med att kunna betala av skulder på socialbidrag vill jag lova.

    Om staten skulle kunna fungera som borgenär även för oss med mindre skulder skulle det underlätta nåt såpass. Är trist att så få människor har empati för dom som har det svårt och istället säger ”att vi får skylla oss själva”. Om det är dit världen är på väg, så känns det ibland att det är lika bra att inte leva vidare.

  7. ZeeJay said,

    Vill bara säga tack till de positiva kommentarer jag fått. Och till de som sitter i skiten så vill jag bara säga att jag hoppas att det löser sig för er…
    😉

    förväntade mig mer negativa kommentarer och påhopp men dom har till största delen uteblivit.. konstigt…

  8. momenttwentytwo said,

    Vilket bra inlägg! Jag måste erkänna att jag inte hade någon särskild koll på det du berättar om, men nu känner jag att jag har mer kött på benen. Trots att jag själv har det tufft är det ingenting i jämförelse med de som är överskuldsatta och jag har hört flera sorgliga historier om människor som i panikångest gjort oerhört hemska saker mot sig själva i trånga situationer orsakade av ekonomiska skulder – det hade inte behövt hända om de hade fått ordentligt stöd.
    Man ska dock aldrig dra alla över samma kam, vissa människor borde ha vetat bättre, men många kunde inte ha förutsett vad som komma skulle.
    Vad som däremot inte hjälper någon är att döma och peka finger – hjälp till att lösa situationen istället.

    Själv är jag inte skuldsatt mer än normalt (studielån), men jag har det svårt av andra anledningar, vilket jag försöker skriva av mig om – ta gärna en titt!

    _________________________
    Svar från ZeeJay:

    Hade gärna tagit en titt om en länk hade erbjudits.. 😉

    /ZeeJay

  9. Finelady68 said,

    Zeejay…du har skrivit och beskrivit situationen väldigt bra ska du veta..Hänger med o kolla in här jag med.

    Nisse Hur urbota styv i korken får man lov att vara…
    Vadå frivilligt skada sig???
    Jag är sjukpensionär idag med svår fibromyalgi som orsakades av att jag utsattes för sexuella övergrepp i barn/ungdomsåren… tror du att jag bad om att bli sjuk eller att kräket som gav sig på mig skulle göra det???
    Det är sjukt att tro att vi som ÄR SJUKA vill vara det..!!
    Skrämmande cyniskt.

    Jag har betalt mina skulder flera gånger om,men precis som Kent blir jag aldrig av med dom, 22år Nisse har jag betalt på samma skuld, är det rättvist att jag trots det fortfarande har 15-20000 kvar att betala???
    Och tror inte du att även vi med skulder vet att aldrig göra om det???

    Många hänvisar till skuldsanering, då måste skulden vara mycket stor (ca 300000-uppåt) och det har ej jag idag…Alltså får jag INGEN skuldsanering och heller inte blir jag fri utan möjlighet till ett lån…
    Summan av kardemumman är att jag varken kommer kunna bli frisk eller skuldfri hur jag än gör…
    Att då höra att du Nisse tycker att jag orsakat min sjukdom själv…fy f-n

  10. Din uträkning är för all del intressant, men påtalas bör:
    – att elräkningen ligger på knappt 300 kr i månaden.
    – jag cyklade till jobbet.
    – jag la ca 2500 kr i månaden på mat, hygienartiklar osv, inte 4000.
    – jag hade inte internet och inget mobilabbongemang.
    Nu kan du räkna om…

    För övrigt har jag aldrig påstått mig veta hur det är att vara överskuldsatt, jag har inte påstått att folk får skylla sig själva. Jag anser däremot att folk borde tänka efter före i många fall och se över sin förbannade ekonomi och se till att de klarar av eventuell arbetslöshet eller sjukdom.

    Poängen i mitt inlägg ligger inte i att överskuldsatta får skylla sig själva, utan i att Kronofogden borde se över sina regler och rutiner.

  11. ”1. exemplet med fru turesson bygger denna personens eget inlägg i sin egna blogg om att ALLA människor ska kunna klara en löneminskning med 35%… i min värld är det inte många som klarar det… Det jag vill visa med min lilla uträkning är att för att leva ett “svenssonliv” och ändå klara en minskning av inkomsterna med 35% måste denna fru tureson ha någon annan typ av försörjning än sin påstådda lön som outbildad och lågavlönad vårdpersonal. ”

    Jag har levt ett svenssonliv – men jag har inte haft internet, bil, busskort, mobilabbonemang osv. Jag började extraknäcka som personlig assistent när jag började gymnasiet. Jag gick samhälls på gymnasiet men fortsatte inte studera på högskola eftersom jag efter skolan fick jobb som PA och på den vägen har det fortsatt. Ingen utbildning, låg lön.

  12. Martin said,

    En klart dum ide. Tar man bort ur medvetandet att våra egna skulder är just våra egna blir det bara än värre då inget ansvar längre återstår i dessa personers ekonomi. Bättre i så fall att sätta dessa personer med en god man då de uppenbarligen inte klarar av enkel ekonomi. DEN hjälpen är ju var problemet gäller, INTE mer kapital så det oansvariga beteendet och skulden fortsätter rulla. Men det är ju klart, då kan ju inte konsumtionen fortsätta utan konsekvenser vilket inte önskas av förslagställaren. Jag har gott om empati, men det finns en gräns.

    Man skall inte jag kasta pärlor till svin. Vilket är just vad förslaget innebär. NEJ TACK!

  13. braninho said,

    Intressant inlägg kul o hitta hit till en vettig blogg. Jag håller dock inte med dig i dina argument. Precis om allt annat så är det ju fortfarande en väldigt stor riskt att ingen tar ansvar för sina lån. Blanco lån är oftast för en resa eller en lyxvara man egentligen inte behöver. Du jämför med rättssamhället även ifall det kostar för oss skattebetalare så sitter dem ju ändå i fängelse.

    Det man kan göra i denna kreditbubbla är att staten börjar låna ut pengar till en ränta på 0,2% och då dödar man hela finansbranschen som staten tjänar så himla mycket pengar på. Det är inte i samhällets intresse att hjälpa indivden utan det är att tjäna pengar på individen. Marknadsekonomin har gjort att människan tappat sin frihet precis som i en diktatur skillnaden är att vi sitter hungriga och kollar på vår 50tums lcd som vi tog på räntefri avbetalning.

  14. momenttwentytwo said,

    oj hehe eeeh jag är som kanske märks nybörjare på detta 🙂
    här kan du kika!
    http://www.momenttwentytwo.wordpress.com

  15. Tant Rasch said,

    Jag skrattade gott åt dina tankevrickande uträkningar om fru Ts lön. Ungefär så där kan det faktiskt vara.

    Och visst är det så att man måste dra ned på en hel del mycket mer än man trodde att man kunde klara av när man inser faktum om sina skulder/inkomster och utgifter. Fattas bara annat!

    Men om man utgår ifrån att man tjänar rätt så mycket pengar så kan man leva väldigt lyxigt, även om man är tvungen att sänka sin lön och slippa tänka på hur fasen man ska kunna ha råd med hyran och sjukförsäkringar, julen och annat oförutsett.

    Däremot, har man inte särskilt stora möjligheter att klara sig på sin lön även om det bara är kortare perioder som tex när man är tvungen att vara hemma med sjuka barn vädligt mycket eller annat som gör att det är svårt att förändra sin ekonomi särskilt mycket, då är det nästintill omöjligt att lägga upp buffert för framtiden eftersom det är ett liv från hand till mun och sedan blir en ond cirkel.

  16. nisse said,

    Svar till Zeejay:

    ”1. exemplet med fru turesson bygger denna personens eget inlägg i sin egna blogg om att ALLA människor ska kunna klara en löneminskning med 35%… i min värld är det inte många som klarar det… Det jag vill visa med min lilla uträkning är att för att leva ett “svenssonliv” och ändå klara en minskning av inkomsterna med 35% måste denna fru tureson ha någon annan typ av försörjning än sin påstådda lön som outbildad och lågavlönad vårdpersonal.”

    Varför? Om jag klarade mig på 9.000 i månaden så varför skulle inte andra kunna klara det? Barnbidrag/hyresbidrag har du inte tagit med i ekvationen. Idag tjänar jag givetvis inte minimilönen längre men hade jag slopat de dyrare vanor jag lagt mig till med hade jag enkelt kunna leva på den ”slavlön” jag tidigare haft. Jag hade till och med kunnat leva på mindre. Den utbildning jag har är endast gymnasial och det arbete jag hade var inom handeln som försäljare. Minimilönen är (eller i varje fall var) väldigt låg.

    ”2. Du säger i slutet att VD:ar och ministrar ska ha höga löner, och ja, det håller jag med om… men att fortsätta betala lön i 25 år efter att dom slutat på sina ministerposter det ÄR att ge bidrag för en situation dom försatt sig själva i…”

    Jag håller med dig att deras arvoden bör diskuteras. Det skrev jag i mitt svar till ditt inlägg och det står jag för.

    ”3. En kreditgaranti är INTE ett bidrag. Det är det ni måste inse. Skulderna försvinner inte, skulderna finns kvar. Om du går i borgen för ett lån din son tar inte fan ser du det som att du ger honom ett bidrag?? Kreditgarantin ett borgensåtagande, som inte ens behöver drabba borgensmannen i detta fallet, garantin kan vara av sådant slag att indrivning garanteras, att skulden ses som prioriterat mål hos fogden eller andra lösningar. ”

    En kreditgaranti blir likställt ett bidrag om det inte finns någon chans i världen att den som står i skuld kan betala tillbaka. Michael skriver ”men för en sån som mig skulle jag kunna tänka mig minst 500kr i månaden att betala av skulder.”. Hur lång tid kommer det ta att betala tillbaka ett lån på 100 000 om man betalar 500 kr i månaden? Om vi bortser från räntor så måste man betala 6.000 kr om året. 100 000 / 6000 = 16,67. 16,67 år kommer det ta att betala tillbaka de pengarna. Under dessa år har inflationen förändrat värdet på pengarna och eftersom de har varit ”låsta” för staten har man förlorat tämligen mycket pengar då man inte kunnat placera dem i rätt verksamhet. Det måste du hålla med om. Att skulden ses som ett prioriterat mål hos fogden är väl egentligen ingen skillnad mot dagsläget? Om man inte kan betala idag kan man inte betala imorgon heller om inte livssituationen förändras. Risken finns ALLTID att borgensman drabbas. Idag är det företag som tar risken, om staten är borgensman är det staten som tar risken. Om något borde personen ifråga fråntas all hantering av den egna ekonomin samt rätten till val i livet tills skulderna blivit lösta. Endast i ett sådant fall kan jag acceptera att staten blir borgensman. Man skall alltså inte få köpa ett frimärke utan att ens handläggare godkänner det. Låter det hårt? Hur skall vi annars undgå de personer som tycker att det är ok att ta fler och fler lån för att tillfälligt lösa sin situation? Martin skriver om något liknande i sitt inlägg 15 april, 2008 vid 12:21 pm.

    ”4. “stänga skolorna eftersom överskuldsatta inte går i dom..” eller vad du skrev… VA? många överskuldsatta pluggar på rätt bra… Jag kan ge ett par exempel på personer i min direkta närhet som jobbar heltid, pluggar heltid, jobbar lite extra på helgerna och samtidigt lever långt under existensminimum för att reda ut sin skuldsituation.”

    Att studera är ofta en lyx. Det finns alltid slavjobb. Det är inte alltid att ”välja ett jobb man vill ha” utan ofta krävs det att man tar vad man får, i mitt fall ett lågavlönat jobb utan krav på någon form av utbildning. Allt som krävdes av mig var att jag kunde prata med kunder, visa upp ett leende samt alltid försöka bemöta dem så att de kände sig nöjda när de gick ut genom dörren. Det finns mängder med arbetslösa personer som är det just för att de är kräsna. Människan fungerar på det sättet, vill helst arbeta med det man tycker låter schysst. Ibland är inte livet så att man kan välja. Visst ska man få studera, men bara om det garanterar (jo, säkert…garanterar…) ett jobb med högre lön samt att man samtidigt sliter häcken av sig för att bli av med skulden.

    ”5. Problemet är INTE att folk har förfallna skulder på allt i från några hundratusen till några miljoner. Problemet är att det svenska samhället ser till att folk i den situationen stannar kvar i den.”
    En av de personer jag nämnde i förra punkten betalar varje månad av ca 30.000 på sina skulder. under 2007 växte den totala skulden ändå med 7.000 kr. och NEJ det är inte nya skulder…
    Eftersom vissa skulder kan ticka iväg med ränta och avgifter på flera 1000% per år så blir det så gott som omöjligt att hinna ifatt.”

    Jag förstår vad du menar. Om du t.ex. skulle ta ett snabblån för att tillfälligt lösa din situation (ofta är det endast snabblån som godtar att du sitter i en knivig sits redan) så förvärrar du ju i själva verket bara din ekonomi. Räntan är skyhög och vips sitter du där med mer pengar i skuld än du hade när du började. Den person du talar om måste ha ganska höga skulder för att betala av 30.000 varje månad? Hur har han/hon hamnat i den situationen? Någonstans måste man redan från början kunna inse att tåget skenar iväg, att man inte kommer hinna bromsa skuldökningen om man inte förändrar sig. Hur mycket tjänar personen i fråga per månad? Jag skulle aldrig kunna betala tillbaka 30.000 kr i månaden eftersom min lön före skatt är mindre. Är det någon form av toppjobb personen i fråga arbetar med? Antingen har du hittat på exemplet eller så ligger det något mer bakom. Jag ifrågasätter givetvis inte att du känner en person som verkligen tjänar så mycket men om det nu är sant, hur har en person med långt över medelinkomst kunnat hamna i den situationen?

    ”6. De exempel jag gav på nära och kära som sätter andra i skuldfällan är just de värsta, bara för att visa att inte alla skuldsatta sätter sig i situationen frivilligt.
    De vanligaste orsakerna är sjukdom, arbetslöshet eller konkurs… konkurs är väll diskutabelt om man kan se det som självorsakat eller inte, men med tanke på de enorma kostnader det ibland drar med sig och som i många fall är helt oförutsägbara så vill jag hävda att det inte är självorsakat.”

    Blir man sjuk får man pengar (dock inte under eventuella karensdagar). Sjukdom är inte självorsakat utom i vissa fall när lathet och utnyttjande av systemet ligger bakom. Blir man arbetslös får man pengar (A-kassa eller Alfa-kassa). Arbetslöshet är självförvållat. Det går ALLTID att få ett jobb på kort tid även om det är ett slavjobb. Hamnar man i konkurs så kan det nog tyvärr bli ganska illa. Någonstans måste man innan konkursen se vart ens företag är på väg samt lösa situationen. Detta är givetvis inte enkelt och det är inte heller alla som lyckas, annars hade nog majoriteten av Sveriges befolkning velat arbeta som egenföretagare med högre lön och självbestämda arbetstider. Jag vet flera exempel på personer som startar firma på firma trots att det går lika dåligt för dem varje gång. Dessa personer får i min mening skylla sig själva eftersom det uppenbarligen inte är rätt nisch för dem. Visst finns det undantag, det förnekar jag inte. Det ”måste” alltid finnas folk med otur och det gör det också.

    Jag har som sagt svårt att hålla med i dina uträkningar då jag finner dem felaktiga och missvisande.

    Svar till Finelady68:
    Jag skrev: ”Sjukersättning för folk som skadat sig själva (bl.a.) är redan finansierat med skattemedel och finns till för att vem som hellst som är med om en olycka med följd att de inte kan arbeta/behöver hjälpmedel ska få den hjälp de behöver.”

    Du skrev: ”Nisse Hur urbota styv i korken får man lov att vara…
    Vadå frivilligt skada sig???
    Jag är sjukpensionär idag med svår fibromyalgi som orsakades av att jag utsattes för sexuella övergrepp i barn/ungdomsåren… tror du att jag bad om att bli sjuk eller att kräket som gav sig på mig skulle göra det???
    Det är sjukt att tro att vi som ÄR SJUKA vill vara det..!!
    Skrämmande cyniskt.”

    Var skrev jag att folk skadar sig frivilligt. Jag har läst det jag skrivit tio gånger och ser fortfarande inte vad du menar. Du får sjukpension (ja, man blir inte tjock av den) och det skrev jag inget negativt om. Det jag inte håller med om är att staten skall ta ”våra” (ja, dina och mina) skattepengar och gå i borgen för folk som troligtvis aldrig kommer betala tillbaka om de inte får hjälp av någon annan person som bestämmer: 1, var de får bo 2, vad de får köpa. Jag förstår att du lider av något ”onödigt” du gjort men svara mig ärligt, om det inte fanns ett straff (han/hon hade blivit förlåten och skuldfri så fort han/hon erkänt att han/hon gjort fel) hade inte risken funnits att situationen upprepat sig? Lägre straff medför att samhället följer efter och tendenserna till att inte ha koll på sin ekonomi ökar.

    Du kan vara lugn, jag håller med dig om att livet kan vara för j*vligt och att vissa har det bättre än andra. Jag tror inte alls att du har valt din sjukdom själv.

    Svar till Tant Rasch:

    Du skriver ”Däremot, har man inte särskilt stora möjligheter att klara sig på sin lön även om det bara är kortare perioder som tex när man är tvungen att vara hemma med sjuka barn vädligt mycket eller annat som gör att det är svårt att förändra sin ekonomi särskilt mycket, då är det nästintill omöjligt att lägga upp buffert för framtiden eftersom det är ett liv från hand till mun och sedan blir en ond cirkel.”

    Är man ensamstående kan det vara svårt, jag vet. Vissa barnsjukdomar är väldigt tidskrävande från föräldrarnas sida och har man då inte någon form av släkt eller vänner som kan hjälpa en blir det extra svårt. Det man kan fråga sig är hur diverse flyktingar med en liten kull ungar kan få det till att gå ihop precis när de kommit till Sverige? De måste, precis som den svenska befolkningen, ha det svårt och vända på varje krona för att få det att gå ihop tills det att de har etablerat sig. Tänk ett liv utan släkt och vänner på betryggande avstånd när man inte ens kan språket som talas. Det måste om något kunna jämställas med att som ensamstående leva på existensminimum?

  17. Michael said,

    Svar till Nisse: Du tog mitt exempel helt ur sammanhanget av vad min post innebad. I mitt fall så har jag för närvarande ca. 10000kr i skulder till CSN, och har upprepade ggr fått krav från dom att betala tillbaka mellan 6-7000kr utav den skulden, allt på en och samma gång. Hur ska en person som jag som lever på Socialbidrag och har absoluta minimum normen kunna betala en sån sak? Om du kan ge mig en förklaring på den frågan så måste du va besläktigad med Einstein.

    Med en skuld på 10000kr, och ”minst” 500kr per månad tillbaka till dom skulle ge dom ”minst” 6000kr av skulden inom 1 år. Kan inte påstå att inflationen av kronans värde ändras så stenhårt inom 1-2 år. Enda anledningen jag sitter med skulden jag har just nu, är för att jag gick på Komvux i några månader med bidrag/lån från CSN, på Socialkontorets begäran då dom ville att jag skulle söka vidare utbildning för att eventuellt ha större chans att få jobb. Senast jag kollade så är Socialkontoret en del av staten, så det är på sätt och vis deras fel att jag sitter i den här sitsen. Klart som fan att dom bör ha nåt ansvar till detta också, istället för att kräva med en gång att en sån som jag som absolut lever på existens minimum.

    Har varit i samtal med CSN om denna skuld vid ett flertal tillfällen, och sagt att jag inte kan betala tillbaka skulden för jag har helt enkelt inte inkomsten att kunna göra det. Kraven från CSN ligger hos Kronofogden för min del och jag har fått betalningsanmärkning pga att Socialkontoret där jag bor krävde att jag skulle gå en utbildning som inte lett till något ännu. Var färdig med Komvux för 1.5 år sen och är fortfarande arbetslös.Försökte med Högskole ansökan förra året och fick nekat pga dåliga betyg trots Komvux utbildningen, och har återsökt till Högskola för denna hösttermin.

    Alla krav från alla håll och kanter, känns som att jag blir nertryckt mer och mer i träsket och har lett till klinisk depression som jag skrev i min ovanstående post.

  18. Michael said,

    Tillägg till Nisse: ”Arbetslöshet är självförvållat. Det går ALLTID att få ett jobb på kort tid även om det är ett slavjobb.”

    Har sökt bokstavligen hundratals jobb under min tid som arbetslös, både på jobb som kräver utbildning jag egentligen inte har samt på jobb som inte kräver någon utbildning alls. Många av dessa jobb jag sökt har varit som Vaktmästare, Städare eller någon form av lagerarbete. På över 90% av fallen på dom jobb jag sökt, så har jag inte fått ett svar överhuvudtaget från Arbetsgivare och dom få ggr jag fått svar så har det oftast varit ett svar i stil med ”Tyvärr är tjänsten tillsatt”. Ett jobb jag sökte till hade jag både utbildning till samt erfarenhet via liknande jobb på arbetspraktik, och fick inte jobbet till trots.

    Vet inte när du senast var arbetslös, men det är inte bara att ”peka och klicka” så har man ett jobb. Arbetsförmedlingen kräver i princip att man ska söka jobb man egentligen inte har en chans att klara av. Hur går det för mig, om jag skulle söka på jobb som Kvantfysiker eller Hjärnkirurg, och är utbildad inom El/Data? Visserligen är hjärnan en form av dator, men jag tror inte mina datorkunskaper funkar till det.

  19. Björn said,

    Otroligt vad trångsynta människor det finns i vårt land. En företagare som köper en massa varor av en annan företagare och sedan går i konkurs utan tillgångar – skall då den drabbade företagaren, som pga detta blir överskuldsatt, klassas som lyxlirare som får skylla sig själv? Eller en företagare som får hela sin verksamhet raserad över en natt pga ett politiskt beslut om tex räntebidrag? Eller en företagare som slås ut pga att bankernas ohämmade utlåning leder till en fastighetskris?
    Har ”arbetarna” ingen fantasi? Överskuldsättning beror ytterst sällan på överkonsumtion utan istället på sån´t som är svårt att förutse.

  20. Marie said,

    Hej.. vet inte om den här ”debatten” stannat av nu, men gör ett lite inlägg ändå.
    Här är ett exempel:
    Jag hade missat (mitt misstag) att betala för foton (som kommer i brevlådan) Jag hade en skuld på ca 328 kr hos inkasso på det här. Blev uppringd och gjorde en avbetalningsplan (löjligt, hade egentligen kunnat betala hela beloppet på en gång) men jag ville se hur mycket blir de här ca 328 kronorna i slutändan.
    Jag kollade just… jag har fram till idag betalat 600 kr á 6 avbetalningar på 100 kr/månad och jag har fortfarande 260.30 kr kvar att betala på skulden !!!.
    Nu är det här en fjuttig summa i sammanhanget, så jag förstår verkligen problemet/hopplösheten för dom med större belopp.
    Det handlar inte om skulden/skulderna personen i fråga har, utan dessa jävla ockerräntor och avgifter som läggs på.
    Hutlöst rent ut sagt att göra sig sådana vinster på andras elände.
    Önskar er alla en solig dag !!

  21. Tess said,

    Jag tror så här… Du är arbetslös och har själv skulder på minst 200000 kr? Kom tillbaka och säg samma sak när du HAR ett jobb och förmågan att ta hand om din ekonomi, så får vi se om du säger samma sak igen.

  22. Bitte said,

    Jag har varit i en ekonomisk krissituation.Hade ett deltidsjobb på 82% och ser en månad att det inte kommer att gå ihop.Jäntan var liten,glömmer det aldrig.Jag skaffade mig ett jobb till,arbetade mycket hårt.Gick från det ena jobbet till det andra samma dag,var totalt slut när jag kom hem.Mina föräldrar och vänner skötte jäntan så jag kunde jobba dubbelt.Jag klarade skivan,fick ihop till alla räkningar och även till mat mm.Har aldrig haft en betalningsanmärkning i hela mitt liv och beräknar vad jag kan köpa,ha och inte ha.


Kommentera

