27 februari, 2008

Djurmat nyttigare än mansmat…

Posted in Djur, matrelaterat, nyheter, tankar tagged , , , , den 8:30 e m av ZeeJay

Inte nog med att det är onyttigt att äta maten som dagens tillverkare försöker pracka på oss ute i butikshyllorna… Nu har någon begåvad person kommit fram till att den för producerade katt och hund maten är nyttigare.

Aftonbladets Karin Ahlborg säger att hon gärna äter kattmat, och aftonbladets Web-tv reporter är ute och låter folket på stan provsmaka…

 

Även SVD tycker att detta verkar vara en fråga som är viktig att ta upp… I alla fall i blogg-form.

 

Vad är du grejen med det här? Jo hälften av de kemiska tillsatser som är tillåtna i vanlig människomat är strängt förbjudna i djurmat… Och det är ju bra för djuren…

 

Men om man läser lite till så hittar man anledningen till det: Djuren kan inte läsa innehållsförteckningen och kan därmed inte låta bli att äta om det innehåller något som dom vill välja bort. Och där följer inte mitt logiska tänkande med hela vägen… givetvis motsäger jag inte att dom inte kan läsa.. Utan jag motsäger det omvända faktumet: Att alla människor kan läsa innehållsförteckning. Om vi för ett ögonblick bortser ifrån alla de människor som inte har aning om vad E276 står för så har vi ändå en rejäl hög med folk som inte är gamla nog att läsa och välja själva… om jag som hundägare inte kan avgöra vilken mat som är ok till min hund eller inte skulle jag då verkligen klara av att avgöra vad som är bra för en 5-åring?

 

Det står mig alltså fritt att använda mitt fria val till att förstöra framtiden för mina barn (om jag nu hade haft några) men inte för min hund eller katt…

 

Hur tänkte man här? I det svenska kontrollsamhället så är det egentligen konstigt att vi får välja något själva… Det är ju trots allt landet där man inte kan välja att min vill ha en flaska vin till söndagsmiddagen om man inte planerat det innan. Så det är faktiskt ett under att det är tillåtet överhuvudtaget.

 

Man kan ju undra om inte maten rent av borde vara billigare utan alla konstiga kemiska produkter som ska i… Dom måste ju kosta en slant dom med…

 

Vad säger ni? Ska vi själva välja vad vi stoppar i oss eller ska vi börja förbjuda mer tillsatser?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer »

  1. fongfengmode said,

    This post is very hoting, and this blog is high ranked in
    the top blogs report
    . You can
    earn some money with a good blog
    like this.

  2. Havsglimten said,

    Det är bra att djuren åtminstone får äta bra mat, men att vi människor är så dumma att vi matar oss själva med gifter är märkligt.

  3. Johanna said,

    Tillsatser finns mestadels i halvfabrikat..
    dvs sånt skit man bara behöver värma på eller blanda i.

    Om fler brydde sig om att använda färska råvaror i den mat
    de lagar så skulle problemet knappast vara så stort.

    Är man så lat att man tycker det duger lika bra med mamma scans köttbullar.. ist för att göra egna köttbullar – ja, då får man skylla sig själv.
    Folk är väl inte dummare än att de förstår hur mkt kemikalier, tillsatser och konserveringsmedel det krävs i färdigmat för att den ska hålla sig..
    dvs vara lönsam för affärerna att sälja?

    Det förvånar mig inte att djurmaten håller högre kvalitét.. vi äääälskar ju våra kära små djur.
    Vad hände med oss själva då?

    Visst händer det att det blir varmkorv till lunch när man har idétorka eller helt enkelt inte ids laga mat..
    men i stort så kan jag ärligt säga att jag aldrig skulle trycka i min dotter en massa skräp bara för att det är enkelt.

    Då vet jag precis vad hon får i sig.

  4. syren said,

    Inte vill jag äta kattmat!Har också haft ett inlägg om det. Trevlig helg

  5. Crille said,

    Hej!

    Vill du vara med och tävla om ett Superpresentkort? Gå in på min blogg och kolla i gästboken där tävlingen ligger uppe. =)

    Ciao

  6. Danni said,

    Men det finns väl ändå en gräns för hur lång folk kan gå för att ”vara hälsosamma” / gå ned i vikt. det är illa nog att folk -läs kändisar..- käkar barnmat och alger men djurmat också? Då har det verkligen gått för långt…

    Glad påsk på dig 🙂

  7. Cherie said,

    Man kan sluta äta kött tycker jag. Men äter man kött, kan man lika gärna äta kattmat.


Kommentera

