23 februari, 2008

Det svenska folket är idioter – Del 3

Posted in melodifestivalen, musik, tankar, TV tagged , , , , , , , , , , , , , , den 11:22 e m av ZeeJay

Ja, då var den klar oxå… deltävling 3 i tävlingen ”hur korkade kan svenska folket bli”

8 nya bidrag till Svenska Melodifestivalen har visat upp sig… så här kommer ZeeJay’s Tankar om dom…

Först av allt: Nour höll sig kvar på nivån ”helt ok” som hon klev upp på förra veckan… Den första veckans bottenuppvisning börjar nästan bli bortglömd…

Bidrag 1: BWO – Lay your love on me….
Det mest positiva jag kan säga om den här är att Alexander Bard uppbarligen äntligen förstått att det är kallt på vintern i sverige – med andra ord, kortbyxorna var lämmnade hemma….  i övrigt: vad faan var det för kläder dom hade på sig?

Bidrag 2: Mickey Huskic – Izdajice
Men så kom igen… Att vi sjunger på Engelska är väll helt ok, väldigt mcket svenska låtar är på engelska… Att vi sjunger på gottländska, norrländska och skånska är väll oxå godtagbart…. Till och med konstiga brytningar så som norska eller kebabpizzalåten från förra veckan… men det här?? vad är det förutom ett försök att ragga röster från balkan länderna?? ni vet, de där som alltid röstar på varandra…

Bidrag 3: Frida feat. Headline – Upp o hoppa… 
Kan det bli bättre än så är?? kanske inte så mycket schlager men ändå… har varit ett stort Frida-fan sedan Dunka mig gul och blå släpptes… Men måste ju fråga: Körsångerskorna, va fan hade dom för kläder?

Bidrag 4: Thérèse Andersson – When you need me…
Nja, så där… Opera är inte min grej… men den var ändå rätt ok. Det var visst något med en slits-chock oxå… men jag tror det löste sig innan sändningen.. så vi slapp den i TV… 😉

Bidrag 5: Patrik Isaksson och Bandet – Under mitt tunna skinn…
Djävligt snygg kostym.. om den bara haft liiiiite bättre passform, har han gått upp i vikt de sista dagarna eller? låten var hyfsad… helt klart en svensktoppsetta i framtiden…

Bidrag 6: Caracola – Smiling in love…
Någon katschig nonsenstextrad höjde hela låten… hör jag den bara ett par gånger till så kommer det där dobadebischupp eller vad det var att sitta som gjutet i huvudet… I övrigt kommer jag inte ihåg låten alls.. men jag förväntar mig tidningsrubriker om ”tros-chocken” i morgondagens kvällspress….

Bidrag 7: Ainbusk – Jag saknar dig i bland…
Alvarligt, det enda jag kommer ihåg är deras rosa klänningar, så låten kan inte varit speciellt bra….

Bidrag 8: Eskobar – Hallelujha New World…
Varför gick inte denna vidare då?? Jag kommer helt klart att köpa skivan.. 😉

Men den bästa låten av alla: Björn Gustafsson… Hans ode till Carina Berg var suvveränt… 😉  Det är oxå en skiva jag kommer att köpa… (om den nu skulle komma ut på skiva…) men så djävla roligt… (Du är det roliga i hasch…)

Luuk skötte sig som vanligt.. inget direkt att anmärka på eller jubla över… men det känns som om att det börjar bli dags att ge nån annan chansen… nästa år vill vi se Björn Gustafsson som programledare, pausunderhållning och kallpratare med artisterna… vi behöver föresten inga artister.. kör 90 minuter Björn rakt igen bara….

Om någon nu har missat det: BWO och Frida gick till final i globen…

Och Thérèse och Caracola till andra chansen.

Sen visar det sig att det svenska folk som tittar och röstar på melodifestival inte är samma svenska folk som läser nättidningarna… FEL LÅT VANN enligt Aftonbladets läsare

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

8 kommentarer »

  1. balkanboy said,

    angående låt nr 2 visar du den typiska svenska nazi inställning.svenskarna är tondöva när dem röstar fram så’na som frida.det var bedrövligt.IDIOTER!!!!!

    hmm, nazi-inställning? Det är ju oxå ett sätt att se på det… Jag har absolut inget emot något folkslag… jag anser inte att sverige är bättre än något annat land.. (tyskland och norge är givetvist undantaget från föregående kommentar…)
    Men jag anser däremot att den SVENSKA uttagning till ESC ska vara just SVENSK. Hur kul skulle du, balkanboy, tycka att det var om en svensk ställde sig och sjöng en svensk låt i ditt hemland…? (nu bara antar jag att du kommer från något annatland beroende på det namn du skrivit kommentaren under…) Jag tycker som sagt att engelskan funkar.. men det är på grund utav att mer än hälften av den musik som lyssnas på i det här landet är på engelska… och ja, låten var bra… melodin iaf.. hade ju visserligen varit roligt att veta vad den handlade om, men sen har jag alltid tyckt att texten är viktigare än melodin…
    Hade det här bidraget vunnit hade det bara varit för att fiska röster från de länderna som normalt inte röstar på oss… och jag anser att det dessutom är ett lite väl fult knep att ta till…
    Vi ska även komma ihåg att artisten ifråga själv ville framföra låten på Engelska men blev stoppad av Christer Björkman…
    //Z

    Riktigt modigt av dig att våga ange en fungerande Email föresten…. <– IRONI

  2. sockna said,

    Jag kan hålla med ”svenska folket” i Aftonbladet att det var konstigt att P.Isaksson inte gick vidare. Men då endast pga att han borde slagit både ”Terran” och framförallt Caracola om en plats till Andra Chansen. Det att BWO resp Frida tog plats i finalen är inte konstigt, det var ju de som gick fram till lyssnarna på andra sidan tv-glaset.

    Däremot håller jag inte med dig om Eskobar, deras bidrag var blekt och oengagerat, de har inte nån bred publik vanligtvis och gör man inte bättre ifrån sig, när man nu har chansen så blir resultatet en sista plats, tyvärr.

    Patrik skulle definitivt ha slagit Terran om Andra Chansenplatsen… Vad gäller Eskobar så har jag aldrig ”hört” dom tidigare… men min spontana reaktion var att låten var kanon… sen om det var en bra ”schlager” eller inte tål ju att diskuteras… men jag tyckte inte dom var värda sistaplatsen… och det som är sorligast av allt: Svenska folket tycker att BWO är bra… *suck*
    //Z

  3. Crona said,

    Jag tyckte att rätt låtar vann, men ingen låt är ju direkt någon höjdare. Nu kollar man ju nästan bara för att få se Björn. Nog det roligaste i melodifestival sammanhang som jag sett.

    Lustigt hur balkanboy anklagar alla svenskar för att vara nazister, tondöva samt idioter. Verkar ju nästan nazistiskt om du frågar mig.

  4. Homer Simpson said,

    Jag håller med om att det svenska folket är idioter, men dom största idioterna är väl dom om inte röstade och som nu gnäller att inte rätt låtar vann…..dom låtarna som gick vidare var helt ok för resten av dom var rena sömnpillren.

  5. Taget från min blogg:Ja jag säger då det att smaken kan vara så olika. Skulle ni småtjejer tycka han var lika rolig om han var 50 år fet å flint? Skulle inte tro det va. Han är smal å tanig som en 15 årig pojke å andra sidan är det väl bara fjårtisar som gillar honom. Han är söt på samma sätt som en hundvalp men 0 sexig. Sen att han igår sjöng en låt om ytterligare en person jag inte tål Carina Berg, gjorde ju inte saken bättre. Dessutom när han fick frågan om han är singel? Svarar han att han vill inte kommentera sitt privatliv.= Har förhållande men rädd för att tappa sina tjejfans om han erkänner det, annars skulle han ju bara tjäna på att vara singel.

  6. kristin said,

    Klart svenska folket är idioter…men ändå, det är skönt när inte saker går som experterna förutbestämt. Eller?

    http://imitthuvud.wordpress.com

  7. Andreas Söderlund said,

    Är det inte dags att släppa förra årets nederlag? När man tog bort de ”öst europeiska” rösterna så hade man fått samma vinnare, samma bidrag på andra plats osv, Det vissar sig desutom att vi här i norden är de som varit bäst på att byta de högsta poängen med varandra genom åren. The Ark vann inte våra hjärtan förra året utan tog nog då hem segern på gammla meriter. Ola Salo var väll inte heller direkt lysande i finalen förra året, han fick mig närmast att tänka på en drag version av Carola på väkelsemöte.

  8. Mr Manolo said,

    Spännande formuleringar, men du måste använda spell check på svenska för det är grymt med stavfel.


Kommentera

