6 februari, 2008

6 steg av godkänt…

Posted in nyheter, skola, tankar, utbildning tagged , , , , , den 12:25 e m av ZeeJay

Nu är det snart dags… eller snart och snart.. senast 2011 ska det nya betygssytemet börja gälla… och senast 2012 ska det börja gälla i grundskolan, redan från årskurs 6

Den nya betygskalan blir A-F där F är icke godkänt och A blir ”riktigt djävla godkänt…” Dessutom ska det finnas ett litet streck.. för dom som inte närvarat tillräckligt mycket…  (närvarat, är det ett ord??)

Sen kommer vi till det lite konstiga… A-E dom godkända betygan skall få ett siffervärde mellan 10 och 20… för attkunna beräkna snittbetyg och liknande när man söker vidareutbildning… enligt Aftonbladet är det inget siffervärde alls på F (icke godkänt) detta känns lite konstigt… varfr då ha med alternativet ”streck” ska man inte ha någon kredit alls för att man varit där och förök? på min tid var ”underkänt” en 1:a ettan var ändå värd 20% av bästa betyget… hade man däremot skolkat bort hela kursen så fick man ett streck… strecket var givetvis noll…

Men det jag är lite rädd för är att detta förslaget kommer att gå samma väg som GY08, det är planerat ungefär till samma tid som eventuellt regeringsskifte… så risken är stor att en vänsterregering skrotar det innan det ens har hunnit igång…

Så det är säkrast för alliansen att dom vinner ett val till…

Själv hade ja velat inför betyg redan från åk 1.  och krav på att gå om man inte klarat de kurser som är ”viktiga”…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Annonser

1 kommentar »

  1. Angelica said,

    Hur många av de som vill ha tidigare betyg har erfarenhet av DAGENS barn/ungdomar och DERAS behov tror du? Betyg för småbarn vidgar bara klyftan mellan bra-dåliga enligt mig, men varför tycker du att småungarna behöver betyg?

    Svar: Det viktigaste är inte att dom får betyg… det viktigaste är att dom lär sig något och tar det till sig… I dag är det så pass illa att det kommer elever till gymnasiet som inte har de mest elementära grundkunskaper såsom att stava någorlunda, läsa svårare böcker än ”pompe och kudden” eller göra matematiska beräkningar som kräver mer än 4 tecken eller innehåller andra räknesätt än addition.

    I värsta fall kan dom inte klockan, kan inte stava sig eget namn och vet inte vad ett personnummer är för något.

    Det värsta är att jag inte överdriver… dessa elever finns verkligen… ok för att en två kan slinka igenom systemet, men dom är för många för att vara ”misstag.” det är ändå inte dessa elever som är det största problemet… Det är dom elever som ligger lite efter, och har gjort det igenom i princip hela skolgången, det är dom som efter 4 år på gymnasiet går ut med värdelösa betyg. Det är deras framtid som sätts på spel i dagens skola.

    Eftersom vi är så djävla rädda för att låta någon få reda på att dom inte är lika duktiga som klassens ljus, så tiger vi om det och hoppas på att det ska bli bättre nästa år… vi släpper upp elever klass för klass utan att dom lärt sig det dom borde lärt sig året innan… ok för att vissa kan klara av att komma ikapp när dom mognar till… men långt ifrån alla. vår rädsla för att ”ge oss på barnen” och säga att dom inte kan SKAPAR klyftan mellan bra och dåliga. Vi tar ifrån dom chansen att få ett andra försök. Alla välvilliga personer som inte vill hindra ett barns utveckling dömer samma barn till en framtid som låginkomsttagare och i värsta fall bidragstagare.

    Att införa betyg redan från årskurs ett skulle alltså enligt min mening hjälpa dess elever, de skulle få en andra chans att ta till sig den lärdom som krävs i grunden för att klara av resten skolgången.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: