1 februari, 2008

Dags att flytta till storstan med andra ord…

Posted in ekonomi, nyheter, politik, tankar tagged , , den 12:41 f m av ZeeJay

Missförstå mig inte… jag är för ett bättre klimat och en renare miljö… men ska det innebära att en vanlig människa inte ska kunna fungera i dagens samhälle??

Delar av klimatberedningen har läkt ut… spännande saker… inte nog med att bensinskatten höjs med 70 öre… Man ska oxå slopa reseavdragen för de som kör bil till och från jobbet…

Jag har sagt det förr… jag säger det igen…

Subventionera miljöbilar och skaffa fri kollektivtrafik som faktiskt fungerar för dom som behöver det… så skulle det kunna funka…

Men att tvinga folk till att stanna hemma för att dom inte har råd att ta sig till jobbet är inte någon lösning på nånting…

Jag har en perfekt plan för att byta ut 90% av dagens bilar i landet till miljöbilar.. är någon intresserad så presenterar jag den i detalj… problemet är att det initialt skulle innebära höga kostnadet för staten.. och det är ju jobbigt, eller hur… i längden (5 -10 år) skulle det tjäna in sig…

Om de här förslagen skulle bli verklighet skulle en hög med låginkomsttagare få tusenlappar mindre i månaden att leva för… tusenlappar som gör att dom hamnar en bra bit under gränsen för vad som är gångbart…

Alternativet är att flytta till sthlms tunnelbana eller göteborgs spårvagnar.. ska man verkligen behöva det?

Min bil är mitt liv.. utan den skulle jag bokstavligt talat gå under… frugans arbetstider är oftast på det sättet att det inte går någon kollektivtrafik på ena vägen… antingen får hon gå 1.5 mil till jobbet.. eller 1.5 mil hem… hur fan skulle det funka utan bil… själv jobbar jag i och med bilen… jag skulle inte kunna jobba utan den… vad gör man då? helt plötsligt har man inte råd att jobba längre…

Just  nu tvivlar jag faktiskt på borgarnas politik… jag tycker inte om att säga det… men så är det.. jag kan inte på något sätt försvara sådana här dumheter….

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer »

  1. Svensken är världens mest överbeskattade folk, alliansen höjer nu energiskatter och försämrar folks köpkraft.
    Det behövs ny teknik, dagens diesel eller etanolbilar är inte lösingen, utan bränslecellsbilar som ännu inte finns att köpa.
    Eftersom kapitalkostnad och värdeminskning är de tyngsta kostnaderna för att äga bil, kostnader som går att sänka genom att fortsätta köra sin gamla bil för att kompensera för höjda bensin och försäkringsskatter. Resultatet kommer bli en allt äldre och skraltigare bilpark.
    Sverige börjar likna en gammal öststat, alla partier som nu är miljöpartier kanske kan ta intryck av Ceacesco som tvingade folk att bo i hyreskaserner nära arbetet.

    President Bush sänker skatter, svenska regeringar folks köpkraft.

    Inom EU börjar nu parlamentariker oroa sig över de höjda energiskatternas inverkan på levnadsstandarden.

    Vi svenskar borde protestera högljutt mot detta vansinne, istället knyter svensken näven i fickan och stretar vidare och nöjer sig med att behålla en dryg tjugo kr för den hundring han tjänar.

  2. Crillek said,

    Tråkigt att det inte berör politikerna. Såg en kommentar från nån politiker på Aftonbladet, som sa att folk har råd. JA NI KANSKE HAR DET. MEN NI BEHÖVER INTE LEVA PÅ UNDER 20000 i månaden. Håller med om att gratis kollektivtrafik och bättre förbindelser ska införas. Men tyvärr så blir det fler busschaufförer som riskerar att bli mördade. Har här i Västerås haft flera fall på korttid blivit mordhotade och misshandlade. Men iaf jag skulle inte i dagsläget kunna byta bort bilen. Bor i stan, men där jag bor för att komma till mitt arbete (1mil på andra sidan stan) måste jag först åka ner till centrum (15min) sen måste man vänta på att nästa buss som tar mig till en busshållplats nära arbetet typ 5-10min vänta. Sen 10-15 min med buss till en busshållplats som ligger 10-15min gångväg från arbetet. Så alltså ungefär 1timme. Vilket betyder att på den tiden jag kunnat tjäna 1timmes dagslön har jag åkt buss. Och sen så kostar det lika mycket i dagsläget att åka buss som det gör att åka bil. Så bensinpriset ska upp till runda slängor 50kr/l för att jag ska börja åka buss.
    NEJ DET ÄR SOM DET ALLTID VARIT. SKIT MED POLITIKER! DET REPRESENTERAR INGE MAJORITET AV FOLKET. DET BESTÄMMER LITE SOM DE SJÄLVA VILL OCH SKITER I OSS VANLIGT DÖDLIGA

  3. […] nyheter, tankar | Taggar: bensinskatt, klimatberedrning, reseavdrag |   Igår reagerade jag här på att Klimatberedning enligt SVD förslår en bensinskattshöjning på 70 […]


Kommentera

