28 januari, 2008

Fildelning – snart ett minne blott?

Posted in fildelning, Hemsidor, internet, musik, nyheter, politik, tankar tagged , , , , , , den 1:47 f m av ZeeJay

Pontén har gjort framsteg… han håller på att stänger ner det stora nätverket scenen och skryter om det i pressen…

Det är konstigt, så fort han säger något så tänker jag: Hur dum får en människa bli?

Borde han inte vara bättre insatt i hur det ”nätverk” han försöker ”stänga ner” fungerar? Borde han inte åtminstone ha nån koll?

Jag får intrycket av att han hittat en halvkorkad 10-åring som laddat ner några taskiga rippar från Piratebay och sedan tagit all sin lärdom om scenen och fildelnings-rörelsen ifrån just denna halvkorkade 10-åring…

Nu är det i alla fall dags: Åtal mot Pirate Bay… Har vi tur kanske piratbukten stängs ner och det blir åter ett mer stängt samhälle för piraterna… för det är ju faktiskt de ”öppna” siterna som förstör för piraterna… samma sak hände med piratkort till diverse TV-abbonemang… när det blev offentligt var det dags att göra något åt det från operatörernas sida… och nu är det nattsvart i de flestas mottagare så länge de inte betalar för det… vissa mer, andra mindre…

Scenen har funnits enormt länge… det är inte något som kom 2003 tillsammans med pirate bay…

skillnaden nu är att alla helt plötsligt har tillgång till enorma mängder piratkopierat material utan någon ansträngning alls…

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen, av de jag känner är min samling (lagliga) DVD:er och CD:s utan konkurens störts… men jag VÄGRAR att betala över 200 spänn för en skiva som jag inte lyssnat på några gånger först. Och två singlar sönderspelade på radio räknas inte… inte om resten av skivan suger…

Jag laddar ner, jag lyssnar/tittar, jag köper eller raderar… så enkelt är det…

Och film ÄR bäst på bio… jag ser film på bio som redan har sett bara för att få bioupplevelsen… är jag konstig? kanske…

Ändå är det så att de som laddar ner mest är de som köper mest film och musik…
Det skivbolagen förlorar på är isåfall de som laddar ner ett par skivor per år ”för husbehov” de som inte konsumerar musik i någon större utsträckning, de som väljer att ladda ner den där ynka skivan istället för att köpa senaste absolute music…

En annan sak att uppmärksamma i sammanhanget: På tisdagen avgörs om skiv- och filmbolag ska få rätt att begära ut fildelares personuppgifter Bara det kan ju bli spännande….

Slutligen en disclaimer till Pontén och pojkarna: Eftersom det här inlägget innehåller idel lögner och överdrifter duger eventuella erkännande av brottsliga förehavande inte på något sätt för att gå vidare med några typer av rättsliga åtgärder!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Scratch2Cash.com

4 kommentarer »

  1. Patrick said,

    Schysst friskrivning! 😉

  2. Pom said,

    Jag är mycket besviken. Detta är ju helt vanliga tankar som alla har!

  3. ZeeJay said,

    @pom: Jag vet… jag har blivit mainstream… *suckar*

  4. Malin said,

    Jag fick ett inlägg i min blogg idag. En länk till ett band som har gjort en grej av att musiken ska vara helt gratis. Både som mp3 och wav.
    Musiken är lite drömsk och verkligen skitbra! Gå in o lyssna:

    http://www.myspace.com/magnacartacartel

    /Malin


Kommentera

