9 januari, 2008

Dags att införa dödsstraff…

Posted in nyheter, tankar tagged , , , den 1:34 e m av ZeeJay

Nu är det dags att inför dödsstraff i Svea rike…

Förutom att omotiverade mord skall straffas med döden så anser jag att följande brott borde få samma bestraffning:

Våldtäckt

Misshandel av person i beroendesituation (typ hustrumisshandel alltså, inte ”slå en odräglig kille på krogen på käften-misshandel)

Barnmisshandel

Van vård av djur… och djurmisshandel…

Va tror ni? kanske skulle få en del att tänka sig för en extra gång innan de behandlar en levande varelse som skit…

Min tanke här är: Kan man inte se värdet i ett annat liv så har man försatt rätten till sitt eget…

Och sen kanske det vore läge att dödsstraffa sådan här klädsel oxå: http://sydsvenskan.se/nojen/article291944.ece

5 kommentarer »

  1. Ordpolisen said,

    Jag tycker det borde vara spöstraff på att stava våldtäkt fel, t ex ‘våldtäckt’, liksom det borde vara spöstraff på att skriva ‘försatt rätten’ när man menar ‘förverkat rätten’.

    Omotiverade mord? Wtf är ett *motiverat* mord?

  2. ZeeJay said,

    Svar till ordpolisen: ber om ursäkt för felstavningen.. 😉

    Vad gäller omotiverat mord så kan jag väll säga så här:
    Vissa mord kan ha förmildrande omständigheter…
    till exempel ”han våldtog min 7-årig dotter så jag slog ihjäl honom”

  3. När staten mördar är det motiverat! Härligt.

  4. helena55 said,

    Nu är jag ju inte för dödsstraff, men min fråga handlar om något annat du skrev; ”Misshandel av person i beroendesituation (typ hustrumisshandel alltså …//” Jag antar att du menar beroendeställning när du skriver beroendesituation. Hur menar du då? Att hustrumisshandel per automatik är misshandel av någon som är beroende av den som misshandlar? Hur är en hustru, i 2000-talets Sverige ”beroende” av sin make? Vi har något som kallas socialt skyddsnät, som kan nyttjas om det skulle behövas – både av kvinnor och av män. Utveckla gärna.

  5. ZeeJay said,

    Svar till helena: Hustrumisshandel är bara för att förtydliga för dom som inte förstår vad jag menar… 😉 tyvärr är det vanligaste varianten.. att män slår kvinnor som inte vågar göra något åt det…
    kan lika gärna vara kvinnor som slår sina respektive män.. äldre barn som ger sig på sina ”svagare” föräldrar…

    Beroendet beror alltså inte på att det är en hustru utan att det är en mentalt svagare part i förhållandet… som inte vågar säga ifrån…

    Det Sociala nätverket suger tyvärr… aldeles för många får inte den hjälp dom behöve för att ta sig ur situationen dom är i…

    Har dom väl kommit ur den så funkar nätet som det ska… men då skulle det fungera med vilken barmhärtig samarit i samhället som helst….


Kommentera

