7 januari, 2008

Kan man åstadkomma så många fel på så liten yta???

Posted in internet, nyheter, roligheter, tankar tagged , , , , , , , , , den 3:45 e m av ZeeJay

Läste den här artiklen på dn.se: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=730612

 Börjar som vilken halvkorkad artikel som helst… men efter att tipset om att ta backup på sina mail till en extern hårddisk kommer följande stycke:

”Det fungerar bara om du har en så kallad webbklient, ett program, som Outlock eller Access, som hämtar hem mejlen till din dator. Det andra alternativet är så kallad webbmejl, där mejlen lagras på en server hos leverantören. ”

Vi börjar med Webbklient… finns det någon sådan? Webbläsare har jag, och mailklient  har jag… men ingen webbklient… kanske därför jag inte har  någon backup på mina mail heller…

Vi går vidare till Outlock? vad är det man ska låsa ute?? Direkt därefter nämns Access… (rättstavat iaf…) men vem fan använder access för att hämta mail? Nästa gång jag ska köra och handla tror jag att jag ska använda min bokhylla… det är ju ungefär lika rätt…

Webbmejl är ju spännande… men även med OutloOk kan man låta mailen lagras hos leverantören… nackdelen är ju oftast att webmails tjänster är ganska begränsade i utrymmet… 😉

Och vd faaan är MEJL för ord egentligen?? det borde totalförbjudas….

2 kommentarer »

  1. Karl said,

    En annan svår grej är det där med ”normalt sätt” som står på två ställen i artikeln. Det heter förstås ”normalt sett” eftersom ordet syftar på att se.

    Mejl är f ö ett utmärkt svenskt ord.

  2. ZeeJay said,

    Missade faktiskt den.. 😉

    Och ja.. Mejl är ett svenskt ord.. men vill definitivt inte hålla med om utmärkt… det är ett töntigt och korkat ord… vad är det för fel på e-post? eller mail om man vill vara internationell..

    annars kan vi fortsätta på samma försvenskning av engelska ord… vad sägs om att byta ut Dator till Kompjuter? eller så kan vi börja ät Pitsa och takkos om det känns bra…


Kommentera

