21 december, 2007

Välgörenhet = insamlarnas egna ficka…

Posted in ekonomi, nyheter, tankar tagged , den 10:34 f m av ZeeJay

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_707203.svd

Massa oseriösa insamlare utnyttjar de (som tidigare nämt) godtrogna svenskarnas julkänslor.

Att låta hela 3 procent av det insamlade beloppet gå till ändamålet låter väll himmla fint. Jag tror faktiskt att en större del skulle gå fram om man satte frimärken på 20kronors sedler och skrev UGANDA på dom innan man la dom i postlådan… å då har man ändå redan bränt 20% på frimärken.

Jag trodde faktiskt att UFF var seriösa, men det kanske dom var, innan dom kursade… och blev humana sverige, eller hur var det nu… det var visst inte samma förening…

Själv vill jag se vart mina skänkta pengar går, jag vill helst själv överlämmna dom till rätt mottagare…

Därför köper jag gärna en macka till en uteliggare och låter någon annan stoppa pengar i bössor och ringa på flashiga TV-insamlingar.

Rosa bandet är ett typ exempel. bara tänk på vad tillverkning, packning och distribution kostar egentligen… dra av det från de futtiga 20 spännen det kostar… och sen alla andra utgifter.. blir inte mycket pengar kvar till cancerforskningen där…

Men det är klart, rosa bandet har ju ett annat syfte…. att visa för beslutsfattare att gräsrötterna tycker att det är viktigt… så viktigt att det blir helt ok att smycka kläder i vilken färg som helst med rosa…

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentera

