17 december, 2007

Kamphundsdebatten…

Posted in nyheter, tankar tagged , den 4:21 e m av ZeeJay

http://sydsvenskan.se/malmo/article287737.ece

Nu har en valp och en kvinna blivit bitna av en ”kamphund”. begreppet kamphund som förövrigt verkar väldigt luddigt… ok, den här gången var ”kamphunden” en pitbull… men det är inte det intressanta.. det intressanta är att Amstaff brukar klassas som kamphund i media…

men i detta fallet är den bara en valp,

Det hade varit intressant om media följt sina egna definitioner och satt följande rubrik:

Kamphundsvalp och kamphundsägare attackerade av kamphund.

Men jag antar att det inte fått samma uppmärksamhet…

nu när jag svamlat så är det väll bäst att jag tar ställning…

”kamphunden” beror inte på hunden, den beror på ägaren… jag lovar att (om jag ville) skulle kunna få en dvärgtax lika kampbenägen som den mest tränade pitbull-kämpen… Det är inte heller några problem med att uppfostra en pitbull till värsta gos-knähunden…

Och tänk på att den hundras som dödar flest människor är den som anses som snällast och sötast och lämpligaste familjehunden av de flesta….

5 kommentarer »

  1. crille said,

    En dvärgtax skulle aldrig kunna skada någon på ett sätt som kamphundarna kan. Har du minsta möjlighet att tänka logiskt?

    Om det är ägarna som är det stora problemet får man väl skapa nåt hundkörkort för dessa potentiella odjur.

  2. ZeeJay said,

    Svar till Crille: yupp det har jag. Jag påstod inte att den kunde skada lika mycket… bara att den kunde bli lika kampbenägen…
    Skillnaden är att taxen inte har förmågan att låsa käkarna… men om du skulle stå helt still medan du blev anfallen av en ilsk hund skulle du hellre vilja bli biten av en hund som låser käkarna än en tax… taxar skadar rätt bra med vassa tänder som rör sig väldigt fort…

  3. Savanten svante said,

    Ah. Någon som liksom jag drog slutsatsen om att alla hundarna var sk ”kamphundar”.

    Keep up the good work. Keep on blogging! 🙂

  4. Summer said,

    Hej!
    Du har så rätt så, här var de snabba med att skriva om ‘kamphunden’

    Till saken hör det att killen var inne på rastgården och rastade sin hund innan tjejen dök upp. Hon tog av kopplet som var knutet på grinden, gick in och knöt kopplet igen.
    Hennes så kallade ‘valp’ var till synes större än hunden grabben hade.
    Men klart, jag säger forfarande ‘min lilla bebis’ till min dotter som är 26 år.
    När hundarna hamnade i bråk yrrade hon hysteriskt omkring och skrek, istället för att ta sin hund och försöka gå ut.
    Grabben höll isär hundarna och försökte få upp grinden.
    När han väl lyckades gick han helt blodig därifrån och ringde polisen, uppsökte läkaren för hans skador och väterinären för hunden.

    Så nu kan man fråga sig om alla är lämpade att äga en hund??
    Jag menar, vem går självmant in i en rastgård där det redan finns en lös amstaff man inte känner, tom knyter upp kopplet och knyter åter det på grinden när hon är inne??

    Och nästa dag så går hon till tidningen och säger att hon attackerades och att grabben släppt sin hund lös inne på rastgården??!!
    Någon borde upplysa tjejjen om att det är just på rastgården dom får vara lösa och om det finns ett knutet koppel på grinden så betyder det att det finns hundar inne som kanske inte vill ha okända hanhundar på besök.

  5. jpstars said,

    DET VAR GOTT ATT JAG ÄNTLIGEN FICK HÖRA DET SÅ HÄR OCKSÅ.
    Jaa varför går folk in på rastgården utan att fråga först. Även om min hund är stor så vill för sören inte jag att han ska bli skadad.
    Men jag har råkat ut för EN SPECIELL ”MAN” som tror att när han kommer så ska vi som redan vistas inne på rastgården(det finns 2,rastgårdar där.)bara dunsta. Verkligen dålig stil .Och framför allt bäddat för osämja.
    Jag frågar även om det inte finns nåt koppel i grinden,samt kollar o lyssnar för att se om nån finns på andra sidan kullen.
    Annars önskar jag er alla ett gott nytt år. jp och Tazman”


Kommentera

